22. september 2020

Har du styr på, hvem der får dine pensions- og forsikringsordninger, når du dør?

Mange vil gerne have lavet et testamente, men får det ikke gjort. I lige så høj grad som du bør få oprettet det testamente nu, i lige så høj grad bør du få styr på, hvem der får dine pensions- og forsikringsordninger, når du dør, da der ofte her er ret store summer i spil.

Udbetalingerne fra pensions- og forsikringsordninger tilfalder automatisk afdødes ”nærmeste pårørende”, hvis ikke der aktivt er indsat en begunstiget ved navns nævnelse.

Afdødes ”nærmeste pårørende” er i henhold til loven i prioriteret rækkefølge ægtefællen, samleveren under visse nærmere betingelser, egne børn og sidst andre arvinger.

Der blev lavet en lovændring med virkning fra 1. januar 2008 som skulle styrke de samlevendes retsstilling ved automatisk at være ”nærmeste pårørende”, men det forudsatte, at ordningen var oprettet efter 1. januar 2008, at man har levet sammen i et ægteskabslignende forhold i de sidste 2 år før dødsfaldet på den fælles bopæl, eller at man har, venter eller har haft et barn sammen.

Pga. lovændringen udsendte i hvert fald PFA Pension en meddelelse til sine 344.000 kunder om, at de også ville anse samlevere for indsat som ”nærmeste pårørende” i ordninger oprettet før 1. januar 2008, såfremt de ikke hørte noget andet fra kunderne og de fortsat betalte til deres ordninger.

Den praksis har Højesteret netop tilsidesat i en klokkeklar afgørelse som siger, at PFA Pension ikke på den måde kunne ændre definitionen af ”nærmeste pårørende” uden kundernes aktive accept. Hvis man har ordninger fra før 1. januar 2008 og ønsker sin samlever indsat, så skal man altså aktivt sørge for at få samleveren indsat.

Sagen kom kun frem, fordi en afdøds datter synes det var urimeligt, at hendes fars ordninger kom til udbetaling til hans samlever i stedet for hende, og derfor valgte at tage sagen op. Hun måtte igennem sager i både byretten og landsretten samt en ansøgning til procesbevillingsnævnet om tilladelse til at indbringe sagen for Højesteret fordi hun havde tabt de 2 første steder, før hun endelig fik Højesterets ord for, at hun skulle have udbetalingerne fra hendes fars ordninger, og vi andre fik Højesterets ord for, at PFA Pensions praksis var ulovlig. En sådan kamp kræver resurser, både psykisk og økonomisk, at kunne gå igennem, men datteren var heldigvis repræsenteret af en dygtig og stædig advokat, som hjalp hende med at holde fast i kampen mod det urimelige.

Nu henstår spørgsmålet om, hvor mange andre forsikrings- og pensionsselskaber der har gjort det samme og efterladt deres kunder i denne position?

Få styr på dine ordninger og søg rådgivning

Hos PARTNER Advokater anbefaler vi altid, at man via www.pensionsinfo.dk danner sig et overblik over, hvilke ordninger man har, hvor meget der kommer til udbetaling og til hvem, sådan at man kan sørge for at få det ændret i tide, hvis der er behov for det. Hvis du har brug for rådgivning om dine ordninger eller ændringer heraf, så kontakt vores privatretsteam her: Advokat Louise Vigand Kryger og Advokat Birgit Thrusholm.

Køge afdeling

Stensbjergvej 7, 3. tv., 4600 Køge