2. april 2020

Hvad rådgiver og hjælper vi vores erhvervskunder med i corona tiden

Siden Mette Frederiksen lukkede Danmark ned, er her et uddrag af nogle af de opgaver, som vi har haft og har nu hos PARTNER Advokater hos vores erhvervskunder.

Under de enkelte eksempler på arbejdsopgaver, vil jeg fremhæve de vigtigste ting, som erhvervskunder skal være opmærksom på i Corona-tiden fremadrettet.

Køb af fast ejendom

En af vores kunder er ved at købe en ejendom til sin virksomhed, hvor der er 10 lejemål. Her er de vigtigste problemstillinger at få afklaret:

  • Prissætningen (stabilitet hos lejere, risikofaktorer i brancher og alternativ brug)
  • Finansiering (hvordan ser bank og realkreditinstitut på forrentning og risiko samt egen kapital)
  • Afkast af investeringen (hvad skal den være?)
  • Udviklingsmuligheder på ejendom og begrænsninger reguleret via lokalplan, servitut og evt. forurening

Køb af bolig:

Selvom udbuddet af ejendomme til salg falder, så er der en del af vores kunder, der fortsat køber hus, sommerhus og ejerlejligheder.

Her er vores rådgivning på boligområdet det sædvanlige, se på www.partneradvokater.dk under bolig. Det særlige er her i Coronakrisen - begynder markedet at falde og skal prisen på ejendommen derfor presses yderligere? Det er svært at spå om. I Børsen fremgik det, at en af bankerne troede, at der ville komme et prisfald på ca. 10 % over det næste år og højere i de dyrere områder. Det vigtigste er, at det hus der købes, passer til din økonomi og at du tænker over, om denne bolig er en fornuftig bolig for andre den dag, hvor du skal sælge den igen.

Erhvervslejemål:

I denne uge har vi på vegne af en lejer i detailbranchen fundet en løsning, hvor både udlejer og lejer er tilfreds. Her blev løsningen en permanent nedsættelse af lejen kombineret med en mekanisme i lejen, der var afhængig af såvel omsætningen og dækningsbidraget på de ydelser og produkter, som lejer sælger.

På den vis hjalp PARTNER Advokater konkret en lejer og udlejer til at finde en løsning, hvor der både blev taget hensyn til lejers som udlejers ønsker og risiko.

Salgs- og leveringsbetingelser:

Situationen i Danmark og hele verden med Corona har givet anledning til, at vi for nogle kunder, har udarbejdet helt nye salgs- og leveringsbetingelser i relation til bl.a. definition af force majeure, begrænsning af ansvar ved forsinket levering mv.

I et eksempel var det også for, at vores kunde kunne dokumentere over for sin kunde, at de havde styr på alle leddene i deres forsyningskæde i relation til dokumentation, kvalitetssikring mv.

Forhandling med bank:

En bank har ønsket at genforhandle engagement med en af vores kunder. I den proces er det vigtigt, at kunden kan gøre sig gennemsigtig for banken, ikke kun på økonomi, men på alle risici i disse tider. Banken kan i denne proces se, at virksomheden viser god ledelse og har tænkt alle forhold igennem, så banken kan yde de lån og kreditter, som kunden har behov for.

PARTNER advokat hjalp kunden med at klæde bankrådgiveren på, så vedkommende kunne sende den fuldt oplyste kreditindstilling til bankens kreditafdeling. Værktøjet til dette samarbejde med banken er, at vise kundens fulde risikoprofil og samtidig vise, hvordan risikoen er afdækket.

Bankrådgiveren forstår bedre kundens virksomhed og kan belyse virksomhedens situation bedre overfor kreditafdelingen.

Generationsskifte af virksomhed på den lange bane:

Her har vi hjulpet en kunde med at få en nøglemedarbejder ind som medejer af virksomheden. Der er derfor blevet udarbejdet en ejeraftale, anpartsoverdragelsesaftale og finansieringsmodel.

Etablering af ny virksomhed og ansøgning om beskyttelse af varemærke- og design rettigheder:

En eksisterende kunde går i samarbejde med anden iværksætter om etablering af et fælles selskab om en ny ide og vi ansøger om, design- og varemærkebeskyttelse, samt etablerer selskab og udarbejder ejeraftale.

Hjælp til leverandør af byggematerialer til en entreprenør:

En hastesag i denne uge omhandlede en entreprenør, der ikke kunne betale den fulde købesum for en leverance af byggematerialer til en af vores kunder.

Her blev en ny betalingsaftale med sikkerheder og opdeling af leverancer indgået. I Corona tider handler det hele tiden om at kunne tilpasse sig i nuet og finde de løsninger der passer i situationen, så man både kan levere og få sikkerhed for sine penge, når der sker levering.

Hjælp til Corona-ramte virksomheder med overblik til støtte muligheder:

En del af opgaverne i denne uge har været at skabe overblik for virksomheder og deres ledelse i hvilke pakker kan bruges og hvordan skal der ageres. Vi har udarbejdet en del notater, der kan vejlede virksomhedsejerne og deres ledelser til at skabe et overblik hurtigt samt give nogle fif til, hvad man ellers skal være opmærksom på, når en virksomhed bliver ramt på økonomien her og nu. Se www.partneradvokater om Corona rådgivning.

Sagsbehandling i konkursbo:

Som medhjælper for Gældsstyrelsen har vi også i denne uge udført sagsbehandling i konkursboer, herunder undersøgt mulighed for omstødelse, konkurskarantæne og salg af aktiver.

Konklusion på ugens arbejdsopgaver:

Som det fremgår af ovennævnte, er hverdagen hos PARTNER Advokater meget kompleks og omskiftelig fra sag til sag. Derfor er det vigtig hele tiden at have de rigtige kompetencer til at hjælpe kunderne med at afdække deres behov for rådgivning, da rådgivningen til en erhvervskunde ofte går over flere juridiske områder og er en kombination af jura og kommercielle beslutninger og tiltag.

Det er også vigtigt hele tiden at huske, at erhvervskunden også er privat person, så virksomhedsejeren også bliver rådgivet om private forhold som testamente, ægtepagt, fremtidsfuldmagt mv.

Ugens opgaver var for manges vedkommende krisestyring, men heldigvis er der også i disse Corona tider virksomheder, der etableres og der tager nye initiativer.


Køge afdeling

Stensbjergvej 7, 3. tv., 4600 Køge
Telefon 56 67 16 00

Se åbningstider mv.