7. december 2020

Hvilke regler skal min hjemmeside overholde?

I en tid hvor nethandel aldrig har været vigtigere, skal den erhvervsdrivende holde sig for øje, at denne overholder reglerne, og derigennem undgår tabt omsætning og bøder.

Der er ikke én lov, der samler alle krav til din hjemmeside. Det kan derfor være vanskeligt at få et overblik over, om din hjemmeside lever op til de krav lovgiver stiller. Med et ønske om at gøre det mere klart for dig og din organisation har vi fremhævet 5 centrale krav til din hjemmeside.

1. Kan din kunde identificere din virksomhed?

Din kunde har ret til at få en række oplysninger om dig og din virksomhed, når de besøger din hjemmeside. Lovgiver har ønsket at give kunde en større gennemsigtighed omkring, hvem denne faktisk handler med. Din oplysningsforpligtelse omfatter bl.a.:

  • Det navn selskabet er registreret med.
  • Den fysiske adresse, hvor selskabet er etableret.
  • E-mailadresse.
  • CVR-nummeret.

Hertil er der branchespecifikke krav, som kan stille yderligere krav til de oplysninger, du skal angive på din hjemmeside.

Det er ikke nok at disse oplysninger er angivet på din hjemmeside, de skal også være lettilgængelige for din kunde.

2. Er din hjemmeside i overensstemmelse med god markedsføringsskik?

Din hjemmeside er også omfattet af den almindelige markedsføringsret, herunder god markedsføringsskik. Kravet om god markedsføringsskik stiller bl.a. krav til at din hjemmeside ikke er vildledende og at denne ikke må indeholde ulovligt indhold.

Det er domstolene, der vurderer hvad der er god skik. God skik kan afhænge af branchen. Der er f.eks. særlige krav til din virksomhed, hvis du sælger alkohol eller lægemidler. Der er dog flere principper, som går på tværs af brancher.

Markedsfører du din hjemmeside til udlandet, skal du være opmærksom på reglerne i vedkommende lande.  

3. Indsamler du oplysninger om dine kunder lovligt?

Langt de fleste hjemmesider i dag benytter sig af de såkaldte cookies. For flere webshop-platforme er det nødvendigt for funktionaliteten.  De fleste anvender dem dog uanset til indsamling af data om deres kunder med henblik på at målrette kampagner og i øvrigt blive klogere på sine kunder.

Der er i henhold til cookiebekendtgørelsen af 2020 helt specifikke krav til, hvornår du skal oplyse din kunde om bugen a cookien og hvordan du har tænkt dig at bruge dem.

Skal din kunde for at købe/anvende din ydelse afgive sine personoplysninger, herunder navn, mailadresse, fysisk adresse mv., kan det kræve, at din kunde giver et udtrykkeligt samtykke til behandlingen af disse oplysninger.

Ofte vil du som erhvervsdrivende være forpligtet til at have en datapolitik. Denne politik skal bl.a. tage stilling til formålet med brugen samt din kundes rettigheder og klagemuligheder.

4. Overholder du reglerne om navne-, tekst- og billedbeskyttelse?

Indholdet af hjemmesiden, dvs. billeder, tekster, navne, videoer mv., er som udgangspunkt beskyttet mod kopiering. Du skal derfor holde dig for øje, at du ikke kopierer andre virksomheders produkttekster, leveringsbetingelser, datapolitikker eller lignende. Ligeledes skal du som erhvervsdrivende passe på med at tage billeder og videoer fra internettet og bruge på din hjemmeside. Du bør altid indhente samtykke fra indehaveren af ophavsretten før brug.

Firma- og produktnavne kan være varemærkebeskyttede. Det er derfor afgørende altid at undersøge om dit påtænkte navn allerede er i anvendelse og registreret hos Patent- og Varemærkestyrelsen. Er det valgte firma- eller produktnavn allerede i anvendelse og beskyttet, kan du blive tilpligtet at betale en erstatning til indehaveren af rettighederne. Derudover kan du risikere at eventuelt købt markedsføringsmateriale må udsmides.

Hertil er der en række yderligere krav anført i persondataloven og persondataforordningen, som du kan være underlagt.

5. Giver du alle de oplysninger, som din kunde har krav på?

Der er i markedsføringsloven også fastsat særlige krav til bl.a. prisoplysninger og tilbud. Det er f.eks. et krav at du sender en elektronisk ordrebekræftelse i umiddelbar forlængelse af en ordre til kunden. Ligeledes skal du oplyse din kunde om deres fortrydelsesret.

Opfylder du ikke kravene, kan det have betydelige konsekvenser for din virksomhed. Undlader du f.eks. at oplyse din kunde tilstrækkeligt om deres fortrydelsesret, kan det betyde, at kunden kan fortryde købet helt op til 12 måneder efter købet.

Har du eksempelvis ikke tilstrækkeligt oplyst om leveringsomkostninger inden aftalens indgåelse, kan du miste retten til at kræve omkostningen betalt af kunden. Forhåndsafkrydser din hjemmeside tillægsydelser, vil du heller ikke kunne kræve betaling for denne tillægsydelse.

For at sikre overholdelsen af gældende regler og undgå at tabe rettigheder bør enhver erhvervsdrivende, der er indehaver af en hjemmeside, udarbejde et sæt salgs- og leveringsbetingelser.


Køge afdeling

Stensbjergvej 7, 3. tv., 4600 Køge
Telefon 56 67 16 00

Se åbningstider mv.