2. december 2019

Hvad gør du – hvis din julegave leveres for sent

Bugner lagret med solgte varer, der mangler at blive sendt, eller sidder du nervøst og venter på om julegaven til kæresten når frem inden jul? Hvornår et køb kan ophæves, afhænger af hvad kunden er blevet lovet.

Der er to situationer, som du skal være opmærksom på:

Er købet betinget af levering inden for en frist?

Kunden vil kunne ophæve et køb, hvis kunden bliver lovet levering på et bestemt tidspunkt, og kunden har meddelt forhandleren, at han/hun kun er interesseret i købet, hvis forhandleren kan levere inden for det bestemte tidspunkt. Et eksempel er, hvis julegaven ikke bliver leveret til det aftalte tidspunkt, vil forhandleren være forpligtet til at tilbagebetale kunden, hvis kunden meddeler sin ophævelse af købet.

Er købet ikke betinget af levering inden for en frist?

Er der ikke indgået en aftale mellem parterne, og anmoder kunden om at varen bliver leveret, skal forhandleren forholdsvist hurtigt levere varen. Har forhandleren ikke leveret efter, at der er gået noget tid, skal kunden fremsende et påkrav. Et påkrav er en anmodning om levering inden for en bestemt frist. Påkravet skal foruden fristen indeholde et krav på tilbagebetaling. Et påkrav kan gives både mundtligt og skriftligt.

Er fristen givet i påkravet rimelig?

Et påkrav er kun gyldigt, hvis den frist der gives er rimelig. Hvad der ligger i rimeligheds-betingelsen afhænger af hvilken vare, der er blevet købt, hvilke leveringsmuligheder der er, og hvad kunden behov er. Normalt vil en uge være en rimelig frist.

Er der i påkravet givet en rimelig frist og kan forhandleren ikke levere varen inden for fristen, har kunden ret til at ophæve købet. Det ændrer ikke herpå, at skylden ligger hos forhandlerens leverandør.

Har kunden skylden for den manglende levering, vil der ikke være tale forsinkelse, der giver kunden mulighed for ophævelse.

Har kunden ret til en kompensation for forsinkelsen?

Forhandleren er ikke retligt forpligtet til yde kunden en kompensation for forsinkelsen. Kunden har alene krav på enten at få leveret varen eller tilbagebetaling. Forhandleren kan dog have en interesse i at indgå en individuel aftale om kompensation med gode og loyale kunder. Eksempelvis kunne forhandleren give kunden et nedslag i prisen eller et gavekort til forhandlerens øvrige vare.

Et godt råd til forhandleren og kunden

Er købet betinget af levering inden for en bestemt frist, sørg for som forhandler altid at afstemme din leveringsfrist med din leverandørs.

Når din tålmodighed med forhandleren løber op, og du ønsker at fremsende et påkrav, sørg for at have dokumentation herfor. Det er altid en god idé at sende påkrav via mail eller sende et referat efter endt samtale på mail.

Køge afdeling

Stensbjergvej 7, 3. tv., 4600 Køge